FAQ - najczęściej zadawane pytania przez klientów.

Jeżeli nie możesz znaleźć odpowiedzi na swoje pytanie skontaktuj się z obsługą sklepu. Pierwsza korzyść jest oczywista - uzyskasz odpowiedź na swoje pytanie, druga - pytanie wraz z odpowidzią trafi do bazy.

Wiek opony najłatwiej sprawdzić patrząc na 4 ostatnie cyfry numeru DOT. Dwie pierwsze wskazują na tydzień roku, w którym opona została wyprodukowana, pozostałe dwie rok. Przykładowo DOT 0319 będzie oznaczał trzeci tydzień roku 2019 a więc styczeń. Opony wyprodukowane przed rokiem 2000 posiadają DOT trzy-cyfrowy.
Mówimy o oponie radialnej kiedy warstwy osnowy ułożone są promieniowo a więc radialnie do osi czoła ogumienia. Osnowa jest to szkielet opony składający się z drutu i tkanin, które umieszczone są w formie równoległych łuków. Pierwsze opony radialne powstały jeszcze 1946 roku i zostały opatentowane przez francuską markę Michelin.
Wartość wyrażana w procentach będąca stosunkiem szerokości opony do wysokości jej boku. Wyrażenie procentowe okazuje się być dużo prostsze niż zastosowanie jednostek bezwzględnych. Podział opon ze względu na profil odbywa się w pięciu-procentowych skokach. W przypadku opony 195/65r15 profil to wartość 65% z 195 minimetrów.
Indeks prędkości (znany też pod nazwą SI – ang. Speed Index) to wartość wyrażona poprzez literę, która opisuje z jaką prędkością maksymalną można się poruszać przy zastosowaniu danej opony. Wartość indeksu prędkości, która jest odpowiednia dla konkretnego pojazdu zawsze udostępniana jest przez producenta. Litera oznaczająca wartość indeksu prędkości znajduje się na boku opony w parze z wartością liczbową przedstawiającą indeks nośności.
Indeks nośności jest wartością liczbową wyrażającą maksymalne obciążenie, które może przypaść na pojedynczą oponę. Za jednostkę masy w tym wypadku przyjęty został kilogram. Indeks nośności znajduje się na boku opony w parze z indeksem prędkości. Przykładowo indeks 91 oznaczać będzie, że maksymalne obciążenie dla tej opony to 615 kg. Wartość tą należy przemnożyć przez 4 i zestawić ją z masą pojazdu a także prognozowanym dociążeniem.
Skrót DOT na oponie oznacza Department of Transportation, czyli amerykański Departament Transportu. Każda opona, która posiada numer DOT dostosowana jest do standardów narzuconych przez ten Departament i dopuszczona jest do obrotu na rynku amerykańskim. Maksymalna długość znaków dopuszczona w tym oznaczeniu to 12. Kierowcy przeważnie zwracają uwagę na ostatnie cztery cyfry, które wskazują na wiek opony: dwie pierwsze to numer tygodnia a dwie pozostałe to rok.
Opony typu Run Flat pozwalają na kontynuowanie jazdy pomimo przebicia opony. Szacuje się, że na przeciętnej oponie można przejechać do 80km z prędkością nieprzekraczającą 80km/h. Opony takie choć odporne na „wystrzał”, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo na drodze, są droższe oraz cięższe od swoich zwykłych odpowiedników. Technologia pochodzi jeszcze z czasów II wojny światowej.

Numery na oponach oznaczają:

  • szerokość opony wyrażoną w minimetrach,
  • wysokość profilu opony wyrażoną jako procent stosunku wysokości do szerokości,
  • rozmiar felgi, na którą oponę się zakłada,
  • indeks prędkości, czyli maksymalną prędkość z jaką można się poruszać z założoną oponą,
  • indeks nośności, czyli maksymalne obciążenie, które może przypaść na jedną oponę,
  • numer dot, którego ostatnie cyfry wskazują na datę produkcji opony,
  • inne oznaczenia, które mogą chociażby wskazywać na konkretną fabrykę, która wyprodukowała oponu.